Jak dietą zwiększyć wydolność organizmu?

Istnieje kilka sposobów na zwiększenie wydolności organizmu poprzez korzystne zmiany w diecie oraz odpowiednio dobraną suplementacę. Oto one:

– zapobieganie niedoborom
Niedobory pokarmowe w zakresie witamin, składników mineralnych i makroskładników niekorzystnie wpływają na wydolność organizmu. Odpowiednio dobrana dieta będzie zapobiegać niedoborom oraz może je wyrównywać, jeśli już wystąpią.
– prewencja i wspomaganie leczenie kontuzji
Zbyt mała podaż energii, białka, zdrowych tłuszczów, wapnia i witaminy D zwiększa ryzyko kontuzji sportowej. W sytuacji, gdy kontuzja już wystąpi odpowiednio dobrana dieta może wspomóc powrót do sprawności i ograniczyć niekorzystny wpływ unieruchomienia.
– mniejsze ryzyko infekcji
Infekcje są dużym problemem w wielu sportach. Niedobory żelaza, cynku, nieodpowiednia podaż energii oraz niska dostępność węglowodanów w czasie wysiłku zwiększają ryzyko infekcji. Jest to kolejny aspekt, w którym dieta może bardzo wspomóc organizm. Dobroczynną rolę w prewencji infekcji odgrywa też podaż niektórych probiotyków.
– lepsza regeneracja
Odpowiednia ilość, jakość i częstotliwość podawania składników odżywczych (głównie białek i węglowodanów) wspiera regenerację po wysiłku – m.in. zaleca się 20 do 40 g białek co 3-4 godziny oraz odpowiednią podaż węglowodanów około treningowo.
– regulowanie masy ciała
W większości sportów jest określona masa ciała, która jest optymalna dla osiąganych wyników. Wielu sportowców boryka się ze zbyt niską lub ze zbyt wysoką masą ciała. Umiejętne manipulowanie kalorycznością diety pozwala zmniejszyć lub zwiększyć masę ciała zawodników, bez negatywnego wpływu na ich samopoczucie i możliwość intensywnego trenowania.
– odpowiednio dużo paliwa
Paliwo dla pracujących mięśni jest niezbędne. Głównym paliwem w większości sportów są węglowodany, zarówno te podawane w czasie wysiłku, jak i w normlanych posiłkach. Zadaniem dietetyka jest opracowanie diety, która pozwoli pokryć zapotrzebowanie na węglowodany, ale nie będzie zbyt wysokoenergetyczna lub niedoborowa w inne składniki.
– nawodnienie
Nawodnienie odgrywa kluczową rolę w czasie startów w sportach wytrzymałościowych. Z drugiej strony przewodnienie i hiponatremia (niedobór sodu we krwi) również są istotnym problemem. Dlatego dobranie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne dla sportowców.
– specjalne potrzeby
Wiele osób aktywnych i sportowców to osoby o specjalnych potrzebach żywieniowych. Są to osoby z chorobami takim jak celiakia lub osoby, które wybrały diety bezmięsne. Bilansowanie takich diet jest wyzwaniem dla dietetyka. Dobrze dobrana dieta może jednak przynieść tym osobom wiele korzyści.
– obalanie mitów
Ważną kwestią w pracy dietetyka jest obalanie mitów i uczenie sportowców krytycznego myślenia nt. tego co do nich dociera, ponieważ wielu sportowców ma błędne przekonania na temat diet.