Jak pracować nad motywacją podczas odchudzania?

Dokonanie zmian w sposobie żywienia nie jest łatwe, ponieważ wymaga zmiany nawyków, które kształtowały się w ciągu wielu lat. Podczas procesu odchudzania warto korzystać nie tylko z zaleceń żywieniowych i gotowych jadłospisów, lecz także z krótkich i prostych ćwiczeń psychodietetycznych, które pomogą odkryć wewnętrzne pokłady motywacji do wprowadzania trwałych zmian w sposobie żywienia.

Czym jest motywacja?

Motywacja to gotowość i zdolność do zmiany. Człowiek zmotywowany ma ważne powody, aby dokonać zmiany oraz ma przekonanie, że osiągnięcie celu jest możliwe.

Jak ćwiczyć motywację?

Aby osiągnąć sukces w procesie odchudzania, potrzebujesz powodów, dla których chcesz podjąć się tego zadania. Stworzenie listy powodów, dla których chcesz schudnąć, pomoże Ci przestrzegać zaleceń dietetycznych, a w razie popełnienia błędu – wrócić na właściwą drogę.

Stwórz listę powodów, dla których chcesz schudnąć!

Zapisz powody, dla których chcesz schudnąć. Pomyśl o najróżniejszych korzyściach z utraty masy ciała. Zastanów się, jak utrata masy ciała wpłynie na Twoje:

  • zdrowie, samoocenę, perspektywy,
  • poziom energii, uczestnictwo w rozrywkach, zainteresowania,
  • przyjaźnie, rodzinę, pracę,
  • poprawę wyglądu, samopoczucie.

Przykładowa lista powodów, dla których chcę schudnąć:

  • będę zdrowszy/a,
  • łatwiej mi będzie się poruszać,
  • będę miał/a więcej energii na spotkaniach z przyjaciółmi,
  • będę miał/a poczucie kontroli nad własnym życiem,
  • nabiorę pewności siebie,
  • będę mógł/a nosić ubrania, które mi się podobają,
  • będę się czuł/a lepiej w swoim ciele,
  • będę bardziej asertywny/a.

Wpisz na swoją listę jak najwięcej powodów, dla których chcesz schudnąć. Na pewno z czasem odkryjesz ich jeszcze więcej. Możesz uszeregować powody ze względu na ich ważność.

Jak korzystać z listy powodów, dla których chcę schudnąć?

  • Listę nosimy przy sobie, np. w portfelu, notesie, torebce, możemy ją też ustawić jako wygaszacz ekranu telefonu i/lub komputera, lub przykleić na lodówkę,
  • Listę czytamy dwa razy dziennie, aż przestrzeganie nowego sposobu żywienia stanie się łatwiejsze. Listę możemy czytać zawsze wtedy, gdy dopada nas silna ochota na zjedzenie słodyczy lub nadmiaru jedzenia.