Przytyć? Schudnąć? - BMI prawdę Ci powie

Moda na odchudzanie trwa wśród Twoich znajomych, kolorowe okładki gazet informują o najnowszej „diecie cud”, a Internet donosi o kolejnej odchudzonej gwieździe… Wpadasz więc na pomysł, aby także przejść na dietę. Kilka kilogramów lżejsza/y poczujesz się znacznie lepiej… Czy na pewno?

Pamiętaj! Przed podjęciem jakichkolwiek działań, sprawdź, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Jeśli okaże się, że cierpisz na nadwagę lub otyłość, udaj się do dietetyka.

Jak w szybki i prosty sposób sprawdzić, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa?

Oblicz swoje BMI (z angielskiego: Body Mass Index – wskaźnik masy ciała). Ocena BMI pozwala w łatwy i szybki sposób ocenić prawidłowość masy ciała. Porównaj swoje BMI z wartościami umieszczonymi w tabeli i sprawdź, czy ważysz tyle, ile trzeba.

Tabela. Wskaźnik masy ciała

Wiek [lata]

Zakres normy

 

    

13

15,3-21,8

15,5-22,9

14

16,3-22,2

16-23,1

15

16,9-22,7

16,7-23,2

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, IŻŻ, 2008, s.212-216.


Jak widzisz, normy BMI różnią się w zależności od wieku i płci. W przypadku BMI poniżej wymienionych wartości możemy mówić o niedowadze, natomiast powyżej – o nadmiernej masie ciała. Możemy, ale niekoniecznie znaczy to, że należy podjąć decyzję o odchudzaniu się, lub – wprost przeciwnie –  o konieczności zwiększenia masy ciała.

Pamiętaj! Normy BMI dla osób dorosłych znacząco różnią się od tych dla młodzieży!

BMI wskazuje na nadmierną masę ciała? To jeszcze nie koniec świata!

Wskaźnik BMI nie zawsze jest miarodajny! Może się zdarzyć, że pomimo wartości BMI przekraczającej normę, zawartość tkanki tłuszczowej w Twoim ciele jest prawidłowa, a podwyższona masa ciała wynika ze zwiększonej zawartości masy mięśniowej. Najczęściej jednak zwiększona wartość BMI świadczy o zbyt dużej zawartości tkanki tłuszczowej.

Czy wiesz, że…

W przypadku osób intensywnie uprawiających sport, np. kulturystów, wskaźnik BMI może wskazywać na nadwagę lub otyłość pomimo prawidłowej zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie! Tkanka mięśniowa jest znacznie cięższa niż tkanka tłuszczowa.

Pamiętaj! Wskaźnik BMI obliczany jest na podstawie wzrostu i masy ciała. Nie bierze pod uwagę zawartości tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej.

Dopiero badanie składu ciała (tzw. bioimpendancja, BIA) umożliwia ocenę, czy nadmierna masa ciała jest efektem zwiększonej masy mięśniowej, czy wynika ze zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej w organizmie.

Im mniej tkanki tłuszczowej, tym lepiej?

Tego zdania jest większość z Was. Zdecydowanie jednak nie! Tkanka tłuszczowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu i bierze udział w wielu procesach związanych z funkcjonowaniem Twojego ciała, takich jak praca układu hormonalnego, układu odpornościowego, utrzymanie stałej temperatury ciała.