Aktywność fizyczna - najskuteczniejsze lekarstwo

Styl życia odgrywa ogromną rolę w zachowaniu dobrej kondycji psychofizycznej. Jakie czynniki spowolnią proces starzenia się i podziałają jak zastrzyk zdrowia i energii?

Jednym z nich jest znana wszystkim aktywność fizyczna. Ćwiczmy, ćwiczmy i jeszcze raz ćwiczmy! Mniej intensywnie, ważniejsze jest, że wprowadzamy dodatkową dawkę ruchu! Wybierzmy formę aktywności, którą najbardziej lubimy, która sprawia nam przyjemność. Nikt nie wymaga, żebyśmy uprawiali biegi długodystansowe czy chodzili na siłownię! Tym bardziej, jeśli nasz stan zdrowia nie jest najlepszy.

Każda dodatkowa dawka ruchu ma być dobrana do naszych możliwości. Jak zacząć? Używanie windy można zastąpić korzystaniem ze schodów, zwłaszcza gdy z nich schodzimy, a autobusową podróż do pobliskiego sklepu spróbujmy zastąpić spacerem. Bardzo popularne formy aktywności fizycznej wybierane przez seniorów to basen, zajęcia taneczne czy nordic walking. Dzień warto zacząć od przeciągania się w łóżku – to także gimnastyka!

Ukształtowane w przeszłości nawyki żywieniowe w dużym stopniu decydują o wyborze żywności przez osoby starsze. Ludzie w wieku podeszłym najchętniej spożywają potrawy, które znają i lubią, a do produktów nowych podchodzą z dużą rezerwą i często odmawiają ich konsumpcji. Udowodnione zostało, że istotnym elementem sukcesu „długowieczności” jest także sposób, w jaki się odżywiamy. Człowiek starszy ma inne potrzeby niż osoba młoda, to wiemy. Tak samo jak w przypadku aktywności fizycznej, rodzaj i ilość pożywienia oraz jego jakość musi wiązać się z potrzebami naszego organizmu. Wpływ żywienia jest niezwykle ważny, dlatego że składniki zawarte w pożywieniu mają zdolność ograniczenia zmian postępujących z wiekiem, a zwłaszcza w chorobie. Odpowiednie żywienie wspomaga profilaktykę w cukrzycy, chorobach krążenia czy zaparciach, a czasami pozwala na całkowite ustąpienie choroby czy dolegliwości!

Duża część osób starszych nie dopuszcza do siebie myśli, że właśnie ten okres życia może okazać się najlepszy. Warto zdać sobie sprawę, że bycie seniorem to możliwość wykorzystania wolnego czasu na to, na co w przeszłości nie mogliśmy sobie pozwolić z różnych przyczyn. Oprócz dawania przykładu i uczenia rozumienia potrzeb osób w wieku starszym, możemy większą uwagę poświęcić naszym wnukom, dzieciom, czy właśnie nam samym.

Dowiedz się więcej: Aktywność fizyczna w profilaktyce osteopenii i osteoporozy