Usuń sól z jadłospisu!

Nadmiar soli w diecie podnosi ciśnienie krwi oraz zwiększa ryzyko udaru mózgu, zawału i chorób serca – przypomina Instytut Żywności i Żywienia oraz organizatorzy kampanii World Action on Salt and Health (WASH) w ramach obchodzonego w dniach 4-10 marca 2019 r. Światowego Tygodnia Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli.

Aktualnie średnie spożycie soli na świecie szacuje się między 8 a 15 g/dzień. W wielu krajach 80% spożytej soli pochodzi z przetworzonych produktów, takich jak: pieczywo, płatki śniadaniowe, czy gotowe dania i przekąski, ale także z potraw jedzonych w restauracjach, stołówkach, kawiarniach czy innych lokalach gastronomicznych.

Czy wiesz, że... Najbardziej słony chleb na świecie jest wypiekany w Kanadzie – (Rosemary Foccacia by ACE Bakery) – i zawiera szokującą ilość soli 2,65 g/100 g, co przewyższa zawartość soli w wodzie morskiej!

Organizatorzy alarmują, że do chwili obecnej żaden kraj nie osiągnął rekomendowanej przez WHO zawartości soli w diecie, wynoszącej poniżej 5 g/dzień. Przewiduje się również, że żaden kraj nie da rady zredukować o 30% spożycia soli do 2025 roku.

„Choć spożycie soli w Polsce nadal przekracza rekomendowane wartości (średnio wynosi ok. 10 g/dzień), to jednak w ciągu ostatnich 20 lat obniżyło się o ok. 5 g. Ta pozytywna zmiana jest wynikiem licznych działań edukacyjnych prowadzonych również przez Instytut Żywności i Żywienia - m.in. w 2009 r. po raz pierwszy w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej wprowadziliśmy symbol przekreślonej solniczki podkreślając szkodliwość spożywania nadmiernej ilości soli. Dodatkowo organizujemy spotkania z przedstawicielami przemysłu, aby znaleźć wspólne rozwiązania zmierzające do obniżenia ilości soli w produktach spożywczych.” – mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Nadmiar soli w diecie zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu oraz rozwoju innych chorób układu sercowo-naczyniowego. Zbyt duże spożycie soli jest związane takżeosteoporozą, chorobami nerek, nowotworem żołądka. Brytyjskie Ministerstwo Zdrowia szacuje, że redukcja soli o 1 g/ dzień może zapobiec 7000 zgonom, z czego 4000 zgonom przed 70. rokiem życia.

 

Jak możemy ograniczyć spożycie soli?

  1. Stopniowo zmniejszać ilość soli dodawanej podczas gotowania (dzięki temu łatwiej jest przyzwyczaić się do mniej słonych potraw).
  2. Do podkreślenia smaku potraw używać zamiast soli: świeżych i suszonych ziół, soku z cytryny, czosnku oraz świeżych papryczek chilli.
  3. W przypadku używania warzyw konserwowych - odcedzić i przepłukać je pod bieżącą wodą przed dodaniem do potrawy (zalewa często zawiera znaczne ilości soli).
  4. Czytać etykiety w celu wybrania produktu o jak najniższej zawartości soli. Warto również porównywać etykiety i wybierać te produkty, które soli mają mniej (zawartość soli podana jest na opakowaniu na 100 g lub/i na porcję).
  5. Nie stawiać solniczki na stole, aby unikać dosalania gotowych potraw.

 

Czytaj więcej:

e-booki

Nadciśnienie: mniej soli!, mgr inż. Małgorzata Mękus

Polskie Radio: Nadmiar soli u dzieci i dorosłych, mgr inż. Magdalena Siuba-Strzelińska, mgr Klaudia Wiśniewska