Polacy zrobili pierwszy krok do zdrowia

Za dietetykami Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia dwa miesiące intensywnych działań, mających na celu edukowanie Polaków na temat zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej. W tym czasie odwiedziliśmy 10 polskich miast – od Iławy po Świdnik – w których zorganizowaliśmy imprezy pod hasłem „Zrób pierwszy krok do zdrowia – Pikniki edukacyjne NCEŻ”. Wydarzeniom towarzyszyły liczne działania komunikacyjne skierowane do dzieci i dorosłych, wskazujące dlaczego warto zadbać o zdrową i zbalansowaną dietę. Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie każdego z nich.

 

O kampanii słów kilka…

„Zrób pierwszy krok do zdrowia – pikniki edukacyjne NCEŻ” to nowa inicjatywa Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia, realizowana ze środków Ministerstwa Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Trwająca od listopada do końca grudnia 2018 r. akcja jest odpowiedzią na problem nadwagi i otyłości, z którym – jak wynika z badań IŻŻ –  mierzy się coraz większy odsetek Polaków.

Pikniki edukacyjne

Głównym elementem kampanii był cykl pikników edukacyjno-poradniczych, który zrealizowany został w województwach o najwyższym odsetku nadwagi i otyłości. Eksperci NCEŻ postawili na bezpośrednie działania edukacyjne i odwiedzili 10 polskich miast, by podzielić się z uczestnikami pikników wiedzą i doświadczeniem, które każdego dnia wykorzystują w swojej pracy. Bezpłatnym poradom dietetycznym towarzyszyły pokazy ćwiczeń fitness, warsztaty przyrządzania koktajli owocowo-warzywnych oraz strefa zabaw edukacyjnych dla najmłodszych.

Na konsultacje z ekspertami NCEŻ przyszło blisko 1100 osób. Najliczniejszą grupę stanowili rodzice, którzy chcą wdrożyć zasady prawidłowego żywienia w codziennym menu swojej rodziny. Pikniki odwiedziły również osoby, chcące poprawić swój sposób odżywiania oraz dzieci zainteresowane przygotowanymi dla nich atrakcjami.

Kampania w mediach

Informacje o piknikach można było znaleźć w regionalnych stacjach telewizyjnych, dziennikach i tygodnikach, stacjach radiowych, lokalnych portalach internetowych i social mediach. Spoty telewizyjne i radiowe, reklamy i advertoriale prasowe, bannery oraz posty sponsorowane na temat akcji zostały wyemitowane ponad 230 razy i dotarły do ponad 871 300 osób. Zapowiedź pikników można było zobaczyć między innymi w wybranych stacjach TVP3, Dzienniku Łódzkim, Ekspresie Ilustrowanym, Kurierze Lubelskim, a także na lokalnych stronach serwisu NaszeMiasto.pl.

Kampanii reklamowej towarzyszyły również działania public relations. Bezpośrednio z częścią dziennikarzy spotkaliśmy się choćby w trakcie pikników edukacyjnych organizowanych w poszczególnych miejscowościach. Z wieloma osobami kontaktowaliśmy się również na co dzień, przy okazji mailowej i telefonicznej komunikacji. W ciągu dwóch miesięcy w efekcie prowadzonych działań public relations powstało niemal 40 publikacji na temat pikników, często zawierających relacje z wydarzeń i wypowiedzi ekspertów IŻŻ. Swoją obecność zaznaczyliśmy między innymi w takich mediach jak TVP3 Gorzów Wielkopolski, NTL Radomsko, Telewizja Centrum, Melo Radio, czy Dziennik Wschodni.

Kampania w social mediach

W ramach projektu stworzyliśmy również 10 dedykowanych wydarzeń w serwisie Facebook, za pomocą których informowaliśmy o akcji, a zainteresowane osoby mogły potwierdzić swoją chęć udziału w piknikach. Dzięki nim udało nam się dotrzeć do ponad 92 300 osób poszukujących informacji na temat zdrowego stylu życia.

Elementem kampanii był także specjalny konkurs z nagrodami, który przeprowadziliśmy w mediach społecznościowych. Aby wziąć w nim udział wystarczyło zamieścić w serwisie Facebook lub Instagram zdjęcie z pikniku z ulubionej strefy z hashtagiem #pierwszykrokdozdrowia. Jury wyłoniło 5 uczestników, których fotografie wzbudziły najbardziej pozytywne emocje. Zostali oni nagrodzeni praktycznymi butelkami z wkładem na owoce i lód, a do autora najlepszej pracy dodatkowo  powędrowała nagroda główna w postaci koktajlera do przyrządzania owocowo-warzywnych smoothies. W konkursie udział wzięło w sumie 20 prac.

Promocja w miejscowościach objętych kampanią

Oprócz powyższych działań podjęliśmy również szereg dodatkowych inicjatyw, mających na celu dotarcie z informacją o organizowanych piknikach do jak największej liczby osób. Nasz zespół realizacyjny był obecny również w przestrzeni miejskiej, by zachęcić przechodniów do przyjścia na wydarzenie i przekazać im broszury edukacyjne na temat zdrowego żywienia. W ten sposób dotarliśmy do ponad 1500 osób.

Ponadto, w ramach akcji podjęliśmy współpracę z miejskimi organizacjami i instytucjami, które za pośrednictwem swoich kanałów wsparły przekaz akcji. W tym miejscu warto wspomnieć o miejskich urzędach, parafiach, szkołach, sklepach, galeriach handlowych i ośrodkach kultury, które pomogły nam poinformować  mieszkańców o odbywających się w ich okolicy piknikach.

Głęboko wierzymy, że dzięki tak szerokiemu spektrum narzędzi udało nam się dotrzeć do licznego grona odbiorców i przekonać ich, że warto zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę oraz aktywny tryb życia. Mamy nadzieję, że zachęciliśmy ich do zrobienia pierwszego kroku do zdrowia i przekazaliśmy niezbędną wiedzę do tego, by pójść o krok dalej.