Sól - co trzeba o niej wiedzieć

Jaką rolę pełni sól w żywności? Jaką rolę pełnią jej składniki w organizmie człowieka? Dlaczego nie powinniśmy przekraczać maksymalnego dziennego spożycia soli?

Czym jest sól?

Sól to zwyczajowa nazwa chlorku sodowego. Jest stosowana do nadawania smaku pokarmom oraz jako dodatek funkcjonalny i czynnik bakteriostatyczny w technologii żywności. Wchodzące w skład soli sód i chlor pełnią w organizmie wiele funkcji m.in. regulują gospodarkę wodną i równowagę kwasowo-zasadową, a sód bierze udział w procesach wchłaniania składników odżywczych i przewodzeniu bodźców nerwowych.

 

Maksymalne dzienne spożycie

5 g (płaska łyżeczka do herbaty) soli dodawanej do potraw i zawartej w produktach spożywczych

 

Co się dzieje, gdy regularnie przekraczamy tę ilość soli?

Nadmierne spożycie soli może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, m.in. nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, niewydolności oraz zawału serca, raka żołądka i prawdopodobnie raka przełyku, może też sprzyjać rozwojowi osteoporozy i kamicy nerkowej, a najnowsze badania wskazują, że także otyłości.

 

Produkty dostarczające organizmowi dużo soli

Istotnym źródłem soli w diecie jest pieczywo, płatki kukurydziane, wędliny, konserwy mięsne, sery żółte, topione, pleśniowe, warzywa konserwowe, słone przekąski (chipsy, solone orzeszki). Sporo soli znajduje się również w daniach gotowych, daniach fast food, różnych sosach (np. keczupie) czy też niektórych mieszankach przyprawowych.

 

 

Pierwsza publikacja artykułu: 12.04.2017