Odżywianie sezonowe – zima

Warzywa i owoce to produkty sezonowe, czyli takie, które występują w określonych miesiącach roku. Przykładem są truskawki dojrzewające w czerwcu, czereśnie w lipcu, dynie i kabaczki w październiku. Jedzenie warzyw i owoców w sezonie, gdy dojrzewają, jest bardzo korzystne, ponieważ ich wartość odżywcza jest wtedy najwyższa. A co jeść zimą, gdy brakuje świeżych owoców i warzyw?

Zimą też sezonowo

Nasza dieta powinna być dobrze zbilansowana i urozmaicona także zimą. W Polsce „zimowymi” potrawami są dania przyrządzane z przetworów wykonanych z warzyw i owoców letnich. Skarbnicą witamin są także cytrusy, które o tej porze roku są łatwo dostępne. Cytrusy powinniśmy spożywać regularnie właśnie zimą, gdy nie mamy możliwości skorzystania z rodzimych, świeżych owoców.

 

Mrożonki – dobre źródło witamin!

Doskonałym uzupełnieniem diety w okresie niedoboru świeżych warzyw i owoców są mrożonki. Zamrażanie jest najlepszą metodą przechowywania warzyw i owoców. Do zamrażania wykorzystuje się surowce wysokiej jakości, dojrzałe, świeże. Mrożonki mają znacznie wyższą wartość odżywczą w porównaniu z innymi rodzajami przetworów owocowo-warzywnych.

Asortyment mrożonek, zarówno owocowych, jak i warzywnych, jest bardzo duży, pozwala komponować różnorodny jadłospis.

Zamrażanie polega na schłodzeniu produktu do temperatury co najmniej -18 C. Zamrożenie wody obniża jej aktywność i ogranicza możliwość przebiegu procesów biochemicznych i rozwój drobnoustrojów.

 

Pamiętajmy!

Przygotowując danie z wykorzystaniem mrożonek:

  •     nie odmrażamy wcześniej produktu, mrożonkę należy wrzucić do wrzątku,
  •     nie rozgotowujemy produktu, ponieważ obniża się przez to wartość odżywczą potrawy.

Cytryny i inne cytrusy– dzięki dużej zawartości witaminy C wzmacniają naszą odporność na infekcje i dzięki temu są skutecznym środkiem przeciwko przeziębieniom. Ponadto witamina C pomaga zachować dobry stan naczyń krwionośnych, zapobiega wystąpieniu krwotoków i krwawienia z dziąseł. Polecane są także inne owoce cytrusowe, takie jak pomarańcza, grejpfrut, mandarynki.

 

Produkty kwaszone

Zima to sezon na kapustę i ogórki kwaszone. Produkty te powstają w wyniku fermentacji mlekowej w procesie kwaszenia. To jedna z najstarszych metod utrwalania żywności. Warzywa kwaszone powstające w wyniku fermentacji mlekowej, regulują pracę przewodu pokarmowego, zapewniając równowagę bakteryjną w jelitach.

 

Wysuszone skarby

Kolejną grupą owoców polecanych właśnie zimą są produkty suszone oraz orzechy. Godne polecenia są suszone morele, śliwki, a także jabłka. Suszone jabłka warto podawać dzieciom – produkt jest smaczny, chrupiący i bardzo aromatyczny – może stanowić urozmaicenie diety jako zdrowa przekąska.

Śliwki suszone - są bogatym źródłem pektyn, które pęcznieją w przewodzie pokarmowym i wypełniają żołądek, na długi czas zapewniając uczucie sytości. Śliwki obfitują również w potas, który reguluje ciśnienie krwi i gospodarkę wodną organizmu. Śliwki suszone polecamy osobom z nadmierną masą ciała, ponieważ zjedzenie nawet 2-3 sztuk będzie zwiększało poczucie sytości.

Morele suszone – dobre źródło beta-karotenu oraz potasu. Zarówno morele, jak i śliwki zawierają dużą ilość błonnika pokarmowego regulującego prace przewodu pokarmowego. Spożywając te owoce należy pamiętać o piciu odpowiedniej ilości płynów.

Należy zwracać uwagę na skład suszonych owoców i wybierać te bez dodatku cukru.

Orzechy są wprost idealne na zdrowa przekąskę. Są dobrym źródłem białka, składników mineralnych i witamin. Zawierają także tłuszcze omega-3, które pozytywnie wpływają na nasz układ krwionośny. Orzechy laskowe są dobrym źródłem witaminy E.

 

Przetwory zimowe

Warzywa i owoce powinny być stałym składnikiem codziennej diety. Najkorzystniej spożywać je w formie surowej lub minimalnie przetworzonej. Z uwagi na nietrwałość owoców i warzyw znaczna ich część jest przetwarzana właśnie na okres zimy. W celu utrwalenia warzyw i owoców stosuje się obróbkę termiczną (pasteryzowanie), zamrażanie, suszenie.