Dlaczego diety cud nie działają

Odchudzanie w obecnych czasach jest zjawiskiem powszechnym zwłaszcza u kobiet i staje się coraz bardziej popularne także wśród mężczyzn. Wiele osób przynajmniej raz w życiu podejmowało próbę zrzucenia kilku kilogramów. Nic więc dziwnego, że pojawia się coraz więcej różnorodnych diet odchudzających, których autorzy gwarantują skuteczność w utracie masy ciała. Dużym powodzeniem cieszą się tak zwane diety cud, czyli diety, których stosowanie w bardzo krótkim czasie przynosi spektakularne efekty. Czy rzeczywiście warto je stosować?

Dieta cud, czyli jaka?

Diety cud zyskały dużą popularność głównie poprzez dawanie  gwarancji, że w krótkim czasie stracimy dużo  kilogramów. Do takich diet można zaliczyć dietę kopenhadzką, dzięki której już w 13 dni stracimy od 7 do nawet 20 kg. To bardzo dużo biorąc pod uwagę fakt, że racjonalna norma dla człowieka dorosłego przy odchudzaniu jest utrata średnio 0,5 do 1 kg masy ciała na tydzień.

Diety cud to często diety restrykcyjne o bardzo niskim poziomie energii dostarczanej naszemu organizmowi dziennie (800 kcal, 600 kcal, 400 kcal). Są to również diety monotematyczne, które zawierają w swoim jadłospisie kilka, powtarzających się produktów lub rezygnują z całych grup produktów np. dieta Dukana. Cechą charakterystyczną tych jadłospisów jest również to, że są skonstruowane tak, aby stosować je przez krótki okres lub powracać do nich cyklicznie.

 

Jak odchudzają diety cud?

Diety cud przyciągają rzesze ludzi przede wszystkim dlatego, że efekty ich stosowania są naprawdę widoczne i to w krótkim czasie. Rzeczywiście chudniemy zgodnie ze wskazaniami  autorów i dzieje się to niemalże od razu. Jak to możliwe? Haczyk tkwi w tym, czego tak naprawdę pozbywamy się z naszego organizmu w procesie utraty masy ciała. Warto wiedzieć, że jeśli chudniemy w tak szybkim tempie, to w pierwszej kolejności tracimy wodę, fundując sobie odwodnienie, a następnie masę mięśniową. To co najważniejsze w utracie masy ciała, to czy tkanka tłuszczowa cały czas zostaje z nami. A to sprawia, że efekty diety cud mają charakter pozorny i krótkotrwały.

 

Długotrwałe skutki diety cud

Mimo, że efekty tych diet są krótkotrwałe, to już ich negatywne skutki potrafią utrzymać się znacznie dłużej. Oto co może nas spotkać po zastosowaniu diety cud:

 

Efekt jo- jo

To najczęstszy i wręcz nieunikniony skutek stosowania diet o niskiej kaloryczności. Polega na drastycznym i szybkim przybieraniu masy ciała po kuracji odchudzającej. Gdy po diecie wracamy do poprzednich nawyków żywieniowych nasz wyczerpany i wygłodzony organizm natychmiast stara się odrobić straty, ale nie tylko. Doświadczony wcześniejszą głodówką magazynuje zasoby na zapas w postaci tkanki tłuszczowej. Stąd nasza masa niedługo po zakończeniu diety może stać się wyższa niż przed nią.

 

 

Niedobory wielu składników odżywczych i witamin

Ponieważ diety cud nie należą do grupy diet zbilansowanych i urozmaiconych, a ich znakiem rozpoznawczym jest monotematyczność produktów i rezygnacja z całych grup produktów, stosowanie ich z dużym prawdopodobieństwem pozbawi nas wielu składników odżywczych i witamin. A to może się poważnie odbić na naszym zdrowiu, zaczynając od osłabienia, uczucia senności, braku odporności, a kończąc nawet na anemii.

 

Epizody objadania się

Brzmi dość abstrakcyjnie, jednak może okazać się prawdą. Długotrwałe stosowanie restrykcyjnych diet o niskiej kaloryczności może uruchomić napady objadania się. Jak to się dzieje? Jeżeli stosujemy restrykcyjną dietę o małej podaży energii, to jesteśmy chronicznie głodni. Głodu nie zaspokajamy, więc odczuwanie go jest coraz większe. Gdy taka sytuacja trwa długo, w końcu nasz organizm nie wytrzymuje i przy pierwszej nadarzającej się okazji “rzucamy się na jedzenie” i jemy ponad swoje możliwości.

Napady nadmiernego jedzenia mogą być również efektem tego, że stosowanie restrykcyjnych diet zmniejsza termogenezę, która powoduje zaburzenia homeostazy i w efekcie zaburza system regulacji apetytu.

Mimo swojej dużej popularności diety cud nie są skutecznymi narzędziami w procesie odchudzania. Prawdą jest, że stosując je zgubimy nadmiarową masę ciała, ale będzie to efekt pozorny i krótkotrwały. Po zakończeniu diety i powrocie do starych nawyków nasz wygłodniały organizm szybko nadrobi braki. Przez swoją restrykcyjność, monotonność produktów, niską kaloryczność, często również rezygnację z określonych grup produktów, diety cud mogą przyczynić się do wielu problemów zarówno zdrowotnych, związanych z niedoborami pewnych składników odżywczych i witamin oraz poważnych problemów w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

 

Jak skutecznie się odchudzać?

To pytanie zadają sobie niemalże wszystkie osoby, którym zależy na zgubieniu zbędnej masy ciała. W skutecznym i zdrowym odchudzaniu kluczowa jest odpowiednio zbilansowana z odpowiednio dobraną wartością energetyczną dieta oraz regularna aktywność fizyczna dopasowana do możliwości danej osoby. Warto pamiętać też, że żadna dieta cud nie zapewni nam również utrzymania prawidłowej masy ciała. W tym przypadku jedyną, bezpieczną drogą do zachowania prawidłowej masy ciała jest długotrwała zmiana nawyków żywieniowych.

 

 

Jeżeli sami nie jesteśmy w stanie dobrać dla siebie odpowiedniej diety, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego dietetyka. Podpowie nam on jakie produkty mamy spożywać, jakich unikać oraz przedstawi zasady prawidłowego odżywiania. Będzie również naszym wsparciem w całym procesie odchudzania. Dla osób, które nie mają za dużo czasu lub mają utrudniony dostęp do specjalisty dobrym rozwiązaniem mogą być spotkania z dietetykiem przez internet. Tutaj z pomocą przychodzą specjaliści z Centrum Dietetycznego Online. Każdy, kto chce zmienić swoje nawyki żywieniowe, skutecznie się odchudzić i utrzymać nową masę ciała może zapisać się na bezpłatna konsultację ze specjalista online. Więcej szczegółów: https://poradnia.ncez.pl/

  1. Ogińska-Bulik, N. Psychologia nadmiernego jedzenia. Łódź: Wydawnictwo UŁ; 2004.
  2. Wieczorkowska-Wierzbińska, G. Psychologiczne ograniczenia. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe WZ UW; 2011.
  3. Biedrzycka K, red. Wolska- Adamczyk A. Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania. [online]. [przeglądany 30 października 2018 r.] Dostępny w: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7386/Porownanie_zalecen_zywieniowych_z_popularnymi_dietami_oraz_skutki_ich_stosowania2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  4. Pietrzykowska, E. Wierusz- Wysocka, B. Psychologczne aspekty nadwag, otyłości i odchudzania się. [online]. [przeglądany 30 października 2018 r.] Dostępny w: http://janiszewska.com/wp-content/uploads/2016/10/Psychologiczne-aspekty-nadwagi-i-oty%C5%82o%C5%9Bci.pdfl