Słodko-gorzka rozpusta – czekolada

Czekolada jest jednym z najbardziej lubianych słodyczy w naszym społeczeństwie. Idealna na pocieszenie, nagrodę, zastrzyk energii lub po prostu słodki akcent po posiłku. Jej spożycie w Polsce wykazuje tendencję wzrostową i wynosi około 6,3 kg na osobę w ciągu roku. Wciąż rosnąca popularność wymusza na producentach stałe poszerzanie i uatrakcyjnianie asortymentu czekolad. Nikogo nie dziwi już widok czekolady z dodatkiem soli morskiej, chili, wasabi, popcornu lub ulubionych ciasteczek.

 

Co kryje się w słodkiej tabliczce

Wartość kaloryczna czekolad wynosi średnio 555 kcal/100 g (masa standardowej tabliczki). Niższą zawartością kalorii (450 kcal/100 g) charakteryzują się czekolady nadziewane np. z nadzieniem owocowym, ale są one jednocześnie bogatsze w cukry. Z punktu widzenia walorów żywieniowych, najkorzystniejsze jest spożycie gorzkiej czekolady, która ma najwyższą zawartość kakao. Wraz ze wzrostem tego składnika, zmniejsza się zawartość cukrów.

 

Kostka czekolady na zdrowie

Gorzka czekolada przewyższa pod względem żywieniowym inne rodzaje czekolad i pozostałe smakołyki. Prozdrowotne właściwości czekolady wynikają z obecności flawonoidów. Związki te wchodzą w skład ziarna kakaowego, stąd wraz ze wzrostem tego składnika, zwiększa się możliwa wartość prozdrowotna czekolad. Najwięcej flawonoidów znajdziemy w świeżym ziarnie kakaowca. Dalsza obróbka ziarna, m.in. suszenie i prażenie powoduje znaczne straty tych korzystnych dla zdrowia związków.

 

Na problemy sercowe

Umiarkowane spożycie gorzkiej czekolady może przyczyniać się do zmniejszania ryzyka wystąpienia chorób serca, między innymi poprzez sugerowany wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, stanu zapalnego i stężenia cholesterolu. Mleczna czekolada, z uwagi na niską zawartość prozdrowotnych związków i wysoką zawartość cukrów, nie jest polecana.

 

W umiarze siła

Już jedna kostka gorzkiej czekolady dziennie wystarczy, aby dostarczyć prozdrowotną dawkę epikatechiny - związku odpowiedzialnego za korzyści wynikające ze spożycia gorzkiej czekolady.

 

Opcja dla łakomczuchów

Jeśli obawiamy się, że zakup gorzkiej czekolady zakończy się momentalnym zjedzeniem całej tabliczki, możemy zaopatrzyć się w kakao. Świetnie sprawdzi się jako dodatek np. do owsianki lub koktajlu. Warto również w tym przypadku skoncentrować się na jego jakości. Dodatek cukru, mleka w proszku i innych dodatków może przesłonić jego korzystne działanie. Wybieramy kakao, w którego składzie znajdziemy sproszkowane ziarno kakaowca i tyle. Obecne na rynku surowe ziarno kakaowca, stanowi wspaniałe źródło antyoksydantów z całym wachlarzem korzyści zdrowotnych w pakiecie.

1.    Węglarz M., Kubica A., Sinkiewicz W. (2011): Znaczenie czekolady w prewencji chorób sercowo-naczyniowych, Folia Cardiologica Excerpta; 2011. Tom 6. Nr 2. 127–134.

2.    Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydanie II zmienione. PZWL. Warszawa; 2017.

3.    Program komputerowy Dieta 5. IŻŻ.