Dieta zgodna z grupą krwi w świetle doniesień naukowych

W ostatnich latach zaobserwowano wzrastające zainteresowanie dietą zgodną z grupą krwi. Badania naukowe nie potwierdzają jednak jej dobroczynnego wpływu na stan zdrowia, utratę zbędnych kilogramów czy zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych.

 

Naukowcy są zgodni, że prozdrowotny styl życia, w tym odpowiednia dieta, regularna aktywność fizyczna, niepalenie papierosów i nienadużywanie alkoholu odgrywają podstawową rolę w zachowaniu zdrowia i zapobieganiu wielu chorobom. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opracowana przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia daje wskazówki zgodne z aktualnym stanem wiedzy, poparte wieloma badaniami naukowymi.

 

Powrót diety zgodnej z grupą krwi

Co jakiś czas pojawiają się propozycje „zdrowej diety”, które podważają zasady Piramidy Zdrowego Żywienia, negując korzyści takiego modelu żywienia dla większości ludzi. Jedną z takich propozycji jest dieta zgodna z grupą krwi, którą propaguje m.in. Peter D'Adamo.

Dieta zgodna z grupą krwi była popularna pod koniec ubiegłego wieku. Zdaniem jej propagatorów zastosowanie takiego modelu żywienia ma się przyczynić do poprawy stanu zdrowia, utraty zbędnych kilogramów i obniżenia ryzyka chorób przewlekłych, np. układu krążenia.

 

Założenia diety zgodnej z grupą krwi

Według autora diety nasze geny mają mieć decydujący wpływ na grupę krwi, a ona na to, jakie produkty są najlepsze dla naszego zdrowia. Autor nawiązuje do zachowań żywieniowych naszych prehistorycznych przodków. I tak np. osoby z grupą krwi „0” powinny przede wszystkim jadać dużo białka, najlepiej zwierzęcego, np. w postaci czerwonego mięsa i ryb. Powinny również wyeliminować z diety gluten, którego źródłem są produkty zbożowe, a także zrezygnować z nabiału, czyli znakomitego źródła wapnia. Osobom z tą grupą krwi nie poleca się spożywania ziemniaków, soczewicy, brukselki, kalafiora, pestek słonecznika, piwa i alkoholi wysokoprocentowych.

Osoby z grupą krwi „A” powinny skłaniać się ku diecie wegetariańskiej. Produktami niezalecanymi są mięso, nabiał, krewetki, niektóre ryby, papryka czerwona, ziemniaki, napoje gazowane oraz piwo.

Osobom z grupą krwi „B” polecana jest większość warzyw, mięso, w tym baranina i dziczyzna, kefir, twarogi, oliwa, zielona herbata. Niezalecane jest spożycie drobiu, soczewicy, krewetek, większości orzechów, siemienia lnianego, olejów roślinnych, produktów z żyta i pszenicy, dzikiego ryżu czy pomidorów.

 

Nie ma dowodów naukowych na prozdrowotne działanie diety zgodnej z grupą krwi

Badania przeprowadzone przez Jingzhou Wanga i współpracowników z University of Toronto nie potwierdziły założeń diety propagowanej przez Petera D'Adamo oraz nie wykazały jej kardioprotekcyjnego działania. Dodatkowo w artykule opublikowanym w American Journal of Clinical Nutrition - według dostępnych badań naukowych, które poddano wnikliwej analizie - nie znaleziono dowodów na potwierdzenie rzekomych korzyści zdrowotnych wynikających z diety dostosowanej do typu krwi. Zdaniem autorów w celu potwierdzenia problemu, czy stosowanie się do diety dostosowanej do grupy krwi poprawia zdrowie i/lub zmniejsza wystąpienie ryzyka innych chorób w porównaniu z dietą aktualnie proponowaną przez ekspertów do spraw żywienia, wymagane są badania, które porównają wyniki pomiędzy uczestnikami przestrzegającymi diety zgodnej z grupą krwi (grupa eksperymentalna) i uczestnikami kontynuującymi standardową dietę (grupa kontrolna) w obrębie danej grupy krwi.

W chwili obecnej nie ma naukowych dowodów na skuteczność teorii, zgodnie z którą dieta powinna być dopasowana do grupy krwi. Wykluczenie niektórych produktów może wiązać się z poważnymi niedoborami. Zanim zastosuje się jakąkolwiek dietę, należy skonsultować ją z dietetykiem lub lekarzem.

 

  1. Wang J., García-Bailo B., Nielsen D.E., El-Sohemy A.: ABO genotype, 'blood-type' diet and cardiometabolic risk factors. PLoS One. 2014; 15;9(1):e84749.
  2. Cusack L., De Buck E., Compernolle V., Vandekerckhove P.: Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2013; 98(1):99-104.