Czy można jeść po 18-tej?

Czy według zaleceń żywieniowych jest ustalona pora, o której powinien zostać spożyty ostatni posiłek w ciągu dnia? Czy nasz organizm po określonej godzinie przestaje funkcjonować? Na oba pytanie odpowiedź brzmi – nie!

W opinii wielu osób jednym z elementów zdrowego żywienia jest niespożywanie posiłków po godzinie 18-tej. Szczególnie zainteresowane stosowaniem tej zasady są osoby rozpoczynające proces redukcji masy ciała. W praktyce w porze odpoczynku nocnego wiele osób odczuwa duży dyskomfort, głód i ssanie w żołądku, a część osób podjada pojedyncze produkty właściwie tuż przed snem, nie traktując ich jako posiłek.

 

Co zalecają dietetycy?

Jednym z podstawowych zaleceń żywieniowych jest regularność spożywania posiłków określanych na 4-5 w ciągu dnia. Istotną kwestią jest zachowanie odpowiednich 3-4 godzinnych przerw między posiłkami. Wskazuje się również na istotę rozpoczęcia spożywania posiłków, czyli zjedzenia śniadania do 1 godzinie po wstaniu oraz spożycia ostatniego posiłku w ciągu dnia na około 2-3 godziny przed snem. Zatem pory posiłków będą zależne od naszego codziennego trybu życia.

 

Co nieco na kolację…

Zgodnie z zaleceniami zdrowego żywienia w ciągu dnia powinny pojawić się 3 posiłki główne oraz 2 małe przekąski. Do jednych z głównych posiłków – poza śniadaniem i obiadem – należy kolacja jako ostatni posiłek w ciągu dnia. Powinna ona dostarczać około 25% wartości energetycznej diety. Posiłek ten powinien być lekki, komponowany z produktów zbożowych pełnoziarnistych z dodatkiem produktów będących źródłem białka i tłuszczów pochodzenia roślinnego wraz ze znacznym udziałem warzyw. Przykładami posiłków kolacyjnych może być sałatka, kanapka z chudymi wędlinami lub innymi źródłami białka podana z porcją warzyw.

 

Ostatni posiłek w dziennym menu

Właściwa częstotliwość spożywania posiłków stanowi ważny element zdrowego odżywiania. Spożywanie kolacji ma również istotny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała, powodzenie procesu odchudzania czy też dietoterapię niektórych jednostek chorobowych. Zachowanie 2-3-godzinnej przerwy przed odpoczynkiem sennym pozwala na sprawny przebieg procesów trawiennych oraz wykorzystanie spożytej energii na czynności wykonywane jeszcze przed rozpoczęciem snu. Ponadto odpowiednio skomponowany posiłek, w tym jego pora ma również wpływ na gospodarkę węglowodanową, poziom cukru podczas odpoczynku sennego, co ma szczególne znaczenie dla osób chorujących np. na cukrzycę. 

 

Jeść czy nie jeść po 18-tej?

Kolacja jest jednym z głównych posiłków w ciągu dnia i powinna być spożywana na 2-3 godziny przed snem. Zatem pora przyjmowania tego posiłku powinna być dostosowana do codziennego rytmu życia, a tym samym powinna być uzależniona od pory rozpoczęcia śniadania i spożywania kolejnych posiłków oddzielonych 3-4 godzinnymi przerwami.

 

Jarosz M. (red): Praktyczny podręcznik dietetyki. Wyd. IŻŻ. Warszawa; 2010.

Jarosz M. (red): Normy żywienia dla populacji polskiej. Wyd. IŻŻ. Warszawa; 2017.