Pytania i odpowiedzi Powrót

Całkowita eliminacja glutenu z diety jest korzystna jedynie w przypadku osób z celiakią oraz tych, które cierpią z powodu alergii i nadwrażliwości na gluten. Dieta bezglutenowa, aby była dobra dla zdrowia wymaga sporej wiedzy żywieniowej i technologicznej. Nieprawidłowo skomponowana może prowadzić do niedoborów, a w konsekwencji do pogorszenia stanu zdrowia.

Ćwiczenia są bardzo korzystne zarówno dla mamy, jak i dla dziecka, o ile nie ma przeciwwskazań ze strony lekarza. Przeczytaj o aktywności fizycznej w ciąży i odzwiedź dział Ciąża i macierzyństwo 

 

 

Nie ma jednego zalecenia dotyczącego aktywności fizycznej wspólnego dla wszystkich. W celu ustalenia optymalnego planu ćwiczeń należy wziąć pod uwagę wiek, stan zdrowia i konkretny cel, który dana osoba chce osiągnąć. Trzeba również pamiętać o tym, że odchudzanie jest procesem wymagającym czasu i systematyczności.

Dowiedz się z broszury jak ćwiczyć by schudnąć. Przeczytaj także artykuł Jak zacząć i utrzymać aktywność fizyczną

 

Tłuszczami, które sieją największe spustoszenie w organizmie człowieka są tłuszcze nasycone trans. Występują one głównie w produktach przetworzonych, takich jak żywność typu fast food (np. frytki), słodycze (np. pączki, ciastka), przekąski (np. chipsy, paluszki). Spożywanie tych tłuszczów znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca i nowotwory. Ponadto należy ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych (smalec, wołowina, wieprzowina), które w nadmiarze również są niekorzystne dla zdrowia.

Zaleca się zastępowanie wyżej wymienionych tłuszczów, tłuszczami nienasyconymi, które można znaleźć m.in. w rybach, olejach roślinnych, orzechach i pestkach (słonecznika, dyni). Sprawdź

 

Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), zgodnie z rekomendacją WHO, zaleca spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na 5 porcji. Jedną z nich może stanowić szklanka soku (200 ml). To jednak absolutne minimum. Najnowsze doniesienia naukowe sugerują, że najlepiej spożywać codziennie 7 porcji warzyw i owoców. Warzywa powinny się znaleźć w każdym posiłku.

Więcej informacji znajdziesz np. w artykule Co warto wiedzieć o warzywach, owocach i przetworach.

Informacje znajdujące się na portalu ncez.pl przygotowywane są przez ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia. Są one więc rzetelne i poparte dowodami naukowymi. To pierwszy portal w Polsce, który dostarcza nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również praktycznych porad, jak tę wiedzę wprowadzać w życie.

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa, skorzystaj z kalkulatora BMI. W utrzymaniu lub osiągnięciu idealnej sylwetki pomocny będzie również kalkulator wartości odżywczej produktów i potraw.

Jeżeli prześledziłeś już wszystkie interesujące Cię działy, a jakieś zagadnienie zainteresowało Cię szczególnie bądź nie możesz znaleźć odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie, zadaj pytanie ekspertowi przez formularz dostępny na stronie.

 

Portal ncez.pl to nie tylko artykuły informacyjne, lecz także opracowania wyników badań wykonywanych przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia, poradniki, filmy instruktażowe, wywiady a nawet przepisy. Na naszej stronie znajdziesz również przydatne narzędzia tj.: kalkulator BMI, kalkulator masy ciała w ciąży oraz kalkulator wartości odżywczej produktów i potraw.

Portal ncez.pl skierowany jest do osób, które szukają wiarygodnych informacji na temat zdrowego żywienia i uprawiania aktywności fizycznej.

Zamieszczane artykuły będą pomocne zarówno dla osób chorych, które znajdą porady przydatne w procesie leczenia, jak i dla osób zdrowych chcących zapobiegać chorobom.

Niezależnie od tego, czy jesteś osobą dorosłą, seniorem, nastolatkiem, rodzicem, czy kobietą w ciąży z pewnością znajdziesz na tej stronie mnóstwo ciekawych i przydatnych informacji.

Portal ncez.pl to również ważne źródło wiedzy dla dietetyków, producentów żywności, dyrektorów szkół i innych osób, którym nauka o żywieniu przydaje się w pracy.

Zapisując się do newslettera, zagwarantujesz sobie stały dostęp do ciekawych artykułów na temat żywności, żywienia i aktywności fizycznej. Za każdym razem, kiedy pojawią się nowe artykuły, uzyskasz informację na e-mail.