Zdrowie kobiet w ciąży – jak pomaga Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej

27 września w siedzibie Instytutu Żywności i Żywienia odbyła się konferencja prasowa poświęcona odżywianiu się kobiet w ciąży. Wydarzenie odbyło się dzięki finansowaniu ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.

W spotkaniu wzięło udział około dwudziestu dziennikarzy, przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, eksperci Instytutu Żywności i Żywienia oraz zaproszeni goście - autorka bloga oczekując.pl, Maria Wolna-Pasek oraz kucharz, Jerzy Nogal.

O wpływie odżywiania się na zdrowie kobiet w ciąży i jej dziecka mówił dyrektor IŻŻ, profesor Mirosław Jarosz: „Właściwa dieta w ciąży decyduje o przyszłości dziecka. Sposób żywienia dziecka w ciągu pierwszych 1000 dni jego życia, włączając w ten czas okres płodowy, w znacznym stopniu determinuje, poprzez różne mechanizmy - tzw. programowanie metaboliczne i strukturalne, późniejszy stan jego zdrowia. Prawidłowe żywienie w tym czasie znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia różnych poważnych chorób, m.in. otyłości, chorób krążenia, a nawet nowotworów”.

Ciąża to czas, kiedy kobieta bardziej zwraca uwagę na zdrowy tryb życia szukając rad wśród znajomych, w poradnikach, Internecie. Jak stwierdziła dr Regina Wierzejska, kobiety w ciąży mogą być zdezorientowane sprzecznymi zaleceniami i opiniami przyjaciół, sąsiadek, mediów i internetowych newsów. A wątpliwości w tym okresie jest wiele. Doktor Wierzejska rozwiała te dotyczące suplementów diety, przybywania na wadze czy alergii pokarmowych.

Z kolei mgr Hanna Stolińska-Fiedorowicz omówiła problemy i ryzyka związane z dietą wegetariańską oraz wegańską w okresie ciąży.

Aby kobietom w ciąży łatwiej było monitorować swój stan zdrowia, prawidłowe odżywianie się i styl życia Instytut Żywności i Żywienia przygotował bezpłatną aplikację na smartfony „Zdrowa mama”. Choć jej premiera odbyła się w zeszłym roku, wciąż jest cennym narzędziem służącym kobietom w ciąży do dbania o siebie. Aplikacja „Zdrowa mama” to zarówno praktyczne narzędzia, np. kalkulator przyrostu masy ciała, jak i porady dotyczące prawidłowego odżywiania – również tego, czego należy unikać. Aplikacja jest dostępna na urządzeniach mobilnych z systemem Android oraz iOS.

Konferencja była również okazją do ogłoszenia startu kampanii edukacyjnej Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia skierowanej do kobiet w ciąży „Żyjesz zdrowo dla siebie i dziecka”. W ramach kampanii realizowanej na urządzeniach mobilnych promowana będzie aplikacja „Zdrowa Mama”.Na koniec uczestnicy konferencji wzięli udział w mini pokazie kulinarnym Jerzego Nogala, kucharza znanego z telewizji śniadaniowej.

Zadanie finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.

Jaglanka z kaszy jaglanej z owocami i orzechami

Składniki:

  • Kasza jaglana 100 g
  • Woda 300-400 ml
  • Mleko 0,5L lub sok wyciśnięty z kilograma pomarańczy
  • Gruszka ze skórką
  • Jabłko ze skórką
  • Orzechy laskowe 10 szt.
  • Miód spadziowy 1 łyżka
  • Mięta kilka listków
  • Limonka lub cytryna  1 szt.

Kaszę jaglaną przelewamy na sitku gorącą wodą 2 lub 3 razy, aby pozbyć się zjełczałego tłuszczu. Następnie wrzucamy ją do garnka z gotującą się wodą. Gdy kasza wchłonie wodę, wlewamy mleko lub sok i gotujemy kaszę dalej na małym ogniu, mieszając raz po raz, aż stanie się lekko miękka, ale nie rozgotowana. Gruszkę i jabłko porządnie myjemy ciepłą wodą, osuszamy i kroimy w kostkę. Wrzucamy do garnka z kaszą 2/3 jabłka i 2/3 gruszki, dodajemy posiekaną miętę. Resztę owoców skrapiamy sokiem z limonki albo cytryny. Orzechy siekamy, podprażamy na suchej patelni i wrzucamy z kawałkami owoców i miodem do pozostałych składników. Wszystkie składniki mieszamy razem delikatnie.

Koktajl z kaszy gryczanej z owocami i orzechami

Składniki:

  • Kasza gryczana nie palona 100 g
  • Woda 500 ml
  • Sól szczypta
  • Mleko 0,5L
  • Kakao 1 łyżka
  • Gruszka ze skórką
  • Banan
  • Śliwki świeże 10 szt.
  • Imbir 1 cm
  • Orzechy laskowe 10 szt.
  • Miód gryczany 1 łyżka
  • Olej lniany lub konopny 2 łyżki

Kaszę gryczaną przelewamy na sitku wodą 2 lub 3 razy, aby pozbyć się z niej pyłu. Wrzucamy ją do garnka z gotującą się lekko osoloną wodą. Gdy kasza wchłonie wodę, wlewamy mleko z kakao i gotujemy kaszę dalej na małym ogniu mieszając raz po raz, aż stanie się lekko miękka. Gruszkę porządnie myjemy ciepłą wodą, osuszamy i kroimy w kawałki; to samo robimy ze śliwkami i bananem, oczywiście po obraniu. Wrzucamy do garnka z kaszą owoce i posiekany imbir, a potem całość miksujemy. Dodajemy miód i próbujemy. Doprawiamy odrobiną cynamonu. Orzechy siekamy i podprażamy na suchej patelni, wrzucamy je do zmiksowanego koktajlu. Na koniec polewamy olejem.

Krem z dyni z makrelą w chlebie

Składniki:

  • Zupa: Dynia Hokkaido 1 szt., cebula duża 1 szt., imbir 1 cm, por ½ szt., olej, mleko kokosowe 100-200 ml
  • Ciasto: Mąka żytnia razowa 100 g, mąka pszenna 100, masło 50 g, woda, drożdże 3 g
  • Farsz: Makrela wędzona 100 g, pesto pietruszkowe:  migdały 50 g, natka pietruszki 1 pęczek, olej rzepakowy tłoczony na zimno 20-50 ml, sól, cytryna 1 szt.

Zagniatamy ciasto (ma być dość miękkie) i odstawiamy przykryte do wyrośnięcia na 2 godziny. Dynię myjemy i przekrajamy, wydrążamy środek i kładziemy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, skrapiamy oliwą. Wstawiamy do piekarnika o temperaturze 180 stopni na pół godziny. Podsmażamy na odrobinie oleju pokrojone w kawałki cebulę, por i imbir. Gdy się podgrzeją, zalewamy wodą i gotujemy 20 minut. Upieczoną dynię dodajemy do warzyw, wlewamy mleko kokosowe i zagotowujemy. Całość miksujemy i doprawiamy. Wyrośnięte ciasto wyrabiamy chwilę, dzielimy na 8 kulek. Każdą rozwałkowujemy, a na jej środku kładziemy kawałek makreli i łączymy brzegi, tak jak przy robieniu pierogów. Układamy chlebki z makrelą na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy 10-12 minut w 180 stopniach. Natkę pietruszki siekamy, zalewamy olejem rzepakowym i wsypujemy migdały. Wszystko blendujemy i doprawiamy odrobiną soli i soku z cytryny. Zupę nalewamy do miski, nakładamy łyżkę pesto, a obok kładziemy chlebek. Możemy polać odrobiną oleju rzepakowego albo olejem z pestek dyni.