Kromka chleba na zdrowie

Pachnący, chrupiący, rumiany… Chleb. Jeszcze parę lat temu obowiązkowy składnik codziennej diety. Podstawa śniadań, kolacji, przekąsek, a także - nierzadko - dodatek do obiadu. Dzisiaj często postrzegany jako przyczyna nadmiernej masy ciała i alergii pokarmowych. Gdzie leży prawda? Czy w codziennej, zdrowej diecie możemy go spożywać, czy lepiej z niego zrezygnować?

Wg danych GUS w ciągu ostatnich 25 lat spożycie pieczywa spadło o ponad 50% - z poziomu 100 kg na osobę rocznie w 1981 r. do zaledwie 45,3 kg w 2016. Z najnowszego raportu GfK dotyczącego rynku pieczywa wynika, że główną przyczyną tej sytuacji jest dbanie o właściwą masę ciała.

- W rzeczywistości jednak chleb może pomagać w redukcji nadmiernej masy ciała i sprzyjać utrzymaniu szczupłej sylwetki - mówi Paulina Gąsiewska z Instytutu Żywności i Żywienia, ekspert NCEŻ. - Nisko przetworzone produkty zbożowe, w tym pieczywo, stanowią istotne źródło błonnika pokarmowego. Przykładowo, chleb żytni pełnoziarnisty zawiera ponad 9 g błonnika w 100 g, czyli blisko 30% zalecanego dziennego spożycia tego składnika. Dla porównania, zawartość włókna pokarmowego w 100 gramach kajzerki, to jedynie 1,9 g, w chlebie baltonowskim – 3,3 g. Zawartość błonnika pokarmowego w nisko przetworzonych produktach piekarniczych jest często kilkukrotnie wyższa niż w większości warzyw i owoców. To właśnie błonnik ułatwia utrzymanie smukłej sylwetki i redukcję nadprogramowych kilogramów, a przy okazji wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia i wybranych chorób nowotworowych.

W pogoni za szczupłą sylwetką nie tylko ograniczamy spożycie chleba. Coraz częściej osoby zdrowe eliminują również inne produkty zbożowe z diety, przechodząc na dietę bezglutenową, wierząc, że to zdrowszy sposób odżywiania, który pomoże im w szybki sposób zrzucić zbędne kilogramy.

- Niestety pogląd, że dieta bezglutenowa działa odchudzająco, nie ma żadnego uzasadnienia naukowego – mówi ekspert Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ Magdalena Siuba-Strzelińska. – Dodatkowo źle zbilansowana może prowadzić do niedoborów błonnika, witamin z grupy B, magnezu, cynku czy selenu, których źródłem są właśnie produkty zbożowe, w tym pieczywo. Uleganie modom i wykluczenie z diety pełnoziarnistego chleba nie jest wskazane dla zdrowych osób.

Oczywiście, nie oznacza to jednak, że możemy bezkarnie objadać się pieczywem, szczególnie wysoko przetworzonym. Trzeba zwracać uwagę na jakość pieczywa i jego skład, rodzaj użytej mąki. Jeśli szczupła sylwetka jest dla nas rzeczywiście ważna i chcemy czuć się zdrowo, zmieńmy nawyki żywieniowe i zamiast zwykłej pszennej bułki wybierzmy kromkę razowego chleba.

Możemy też upiec własny chleb. Już dziś co czwarty konsument średnio dwa razy w miesiącu samodzielnie wypieka pieczywo w domu. Wspólne pieczenie chleba może być frajdą dla całej rodziny. Własnoręcznie upieczony chleb domowy wypełni swoim zapachem cały dom i zapewni zdrowie wszystkim domownikom.

Zadanie finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.