Przed wakacjami – co warto wiedzieć?

Lato to czas urlopów, odpoczynku, ale i wakacyjnych szaleństw. Zanim jednak damy się im ponieść, przeczytajmy odpowiedzi na 4 ważne pytania dotyczące spożywanych posiłków i płynów oraz aktywności fizycznej w czasie wakacji.

1. Jak uniknąć zatrucia pokarmowego na wakacjach?

Zatrucia pokarmowe są wynikiem wtargnięcia do organizmu bakterii, wirusów lub grzybów. Mogą się objawiać w postaci biegunek, bólów brzucha, wymiotów czy gorączki. Jeżeli więc wyjeżdżamy na wakacje w nowe, nieznane miejsce, warto zwrócić uwagę na spożywane produkty oraz przestrzeganie zasad higieny.

Przede wszystkim zawsze pijmy wodę butelkowaną, a nie z kranu, chyba że jesteśmy pewni, że woda w kraju, gdzie przebywamy na wakacjach, jest naprawdę czysta. Również owoce i warzywa przed spożyciem bezwzględnie myjmy. Jeżeli mamy wątpliwości co do wody kranowej, używajmy w tym celu wody butelkowanej. Pamiętajmy, że również kostki lodu i napoje przygotowywane na bazie wody, np. lemoniada w restauracji, mogą być źródłem zakażenia.

Restauracje i bary wybierajmy ostrożnie. Należy zwrócić uwagę na czystość nie tylko w pomieszczeniu, w którym posiłki są podawane, ale również na stan toalet. Bardzo często świadczy to o tym, czego możemy się spodziewać po kuchni. Jeżeli w restauracji panuje brud, to najprawdopodobniej kuchnia wygląda tak samo lub gorzej. Możemy kierować się również zapachem. Jeżeli poczujemy zapach wielokrotnie smażonego, starego tłuszczu, lepiej omijać ten lokal. Ważnym źródłem informacji są również opinie o danym miejscu na portalach internetowych.

Nigdy, pod żadnym pozorem nie zamawiajmy w niesprawdzonym miejscu tatara, sushi i potraw zawierających surowe jaja. Mogą one być źródłem groźnych bakterii i pasożytów.

Pamiętajmy o myciu rąk przed każdym kontaktem z żywnością oraz po skorzystaniu z toalety. Warto nosić zawsze ze sobą żel antybakteryjny do rąk, który zdecydowanie ułatwia zapobieganie zatruciom pokarmowym podczas wyjazdu.

A co zrobić, jeśli już doszło do zakażenia i pojawiła się biegunka? Przeczytaj o tym w tym artykule: Biegunka - zalecenia i przeciwwskazania dietetyczne.

Autor: mgr inż. Emilia Kołodziejska

2. Ile i jakich płynów powinniśmy wypijać w upalne dni?

Pamiętajmy, że lato ze względu na upały, jest szczególnym okresem, w którym zapotrzebowanie naszego organizmu na wodę rośnie razem ze wzrostem temperatury. Dlatego objawy takie jak zmęczenie, zawroty głowy, wzmożone pragnienie, ciemny kolor moczu, bóle głowy, suchość w ustach/nosie, suchość skóry oraz skurcze mięśni powinny wzbudzić niepokój. Są to bowiem pierwsze oznaki groźnego dla zdrowia odwodnienia.

Dowiedz się więcej: Objawy odwodnienia

Aby zmniejszyć ryzyko takiego stanu warto przestrzegać kilku prostych zasad związanych z piciem płynów w upalne dni:

  1. Pijmy minimum 8 szklanek wody dziennie – w przypadku kobiet oraz 10 szklanek w przypadku mężczyzn.
  2. Pijmy płyny w małych porcjach regularnie przez całą dobę.
  3. Powinniśmy pić głównie wodę. Można również włączyć lekki napar z zielonej i czarnej herbaty, lekki napar z mięty i rumianku, naturalnie wyciskane soki owocowe i warzywne (Dowiedz się więcej: Płyny)
  4. Unikajmy natomiast mocnej kawy i herbaty, napojów owocowych i nektarów, wód smakowych z dodatkiem cukru lub syropu, słodkich napojów gazowanych i niegazowanych.
  5. Unikajmy napojów alkoholowych w każdej postaci.
  6. W czasie upałów zwiększamy ilość wypijanych płynów o dodatkowe 250 ml (szklanka) na każdy stopień powyżej 37C.
  7. W starszym wieku szczególnie zadbajmy o odpowiednią ilość płynów w diecie. Pamiętajmy, że seniorzy są w grupie zwiększonego ryzyka odwodniania (Dowiedz się więcej: Jak zapobiegać odwodnieniu osób starszych)
  8. Pamiętajmy, że pokarmy o dużej zawartości wody, takie jak świeże owoce, warzywa i niektóre produkty mleczne, mogą wspomóc w dostarczeniu zalecanej dziennej ilości wody. Dobrze, aby były stałym elementem naszej codziennej diety.

Autor: mgr inż. Sylwia Gugała-Mirosz

3. Czy wakacje to dobry moment na rozpoczęcie odchudzania?

Okres wakacji nie jest najlepszym momentem, żeby planować odchudzanie, co nie oznacza, że nie warto podjąć pewnych kroków. Pamiętajmy, dobre nawyki zawsze warto zacząć kształtować, ponieważ mogą zaprocentować w przyszłości, ale jedynie pod warunkiem ich utrzymania po powrocie z urlopu… Podczas wakacji zazwyczaj więcej się ruszamy (pływamy, jeździmy na rowerze, chodzimy po górach), więc nawet odpuszczenie zasad żywieniowych nie musi wpłynąć na wzrost masy ciała. Warto jednak pamiętać, że zdrowe żywienie ma być przyjemnością samą w sobie, a nie rygorem, od którego trzeba odpoczywać.

Autor: mgr Marta Brajbisz

4. Jak korzystać z wakacji all inclusive i nie przytyć?

Najlepiej najpierw dokonać właściwego wyboru. Jedno z biur podróży proponuje - bagatela - ponad 16 000 ofert wakacji all-inclusive! Jest zatem z czego wybierać! Żeby nie przytyć, trzeba w trakcie wakacji - oprócz picia drinków i jedzenia często wysokokalorycznych potraw przy hotelowym basenie - zaplanować również aktywne formy odpoczynku. Niektóre hotele oferują całkiem szeroki program sportowy i animacyjny. Możemy korzystać z kortów tenisowych, zajęć gimnastycznych w basenie, czasem z siłowni oraz boisk, gdzie można zagrać w siatkówkę lub piłkę plażową.

Czy sama taka oferta zagwarantuje, że będziemy z niej korzystać? Niekoniecznie. Często na co dzień mamy problem, aby  ruszyć się z kanapy i pójść na zajęcia sportowe. Dlatego może okazać się, że najczęściej będziemy korzystać z leżaka i tylko pomoczymy się w basenie. Wybierając ofertę, zastanówmy się, jaka aktywność sprawia nam największą przyjemność. Jadąc w grupie znajomych, być może warto wybrać ośrodek z boiskiem, jadąc we dwoje - hotel położony w okolicach ciekawych miejsc umożliwiających piesze romantyczne wędrówki.

Autor: mgr Marta Brajbisz

Zadanie finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.